Acesta este un articol greu de scris, pentru că trebuie să vorbesc despre o mare pierdere. În dimineața zilei de sâmbătă, 17 octombrie, am aflat despre moartea, după o lungă suferință, a unuia dintre cei mai buni și mai îndrăgiți scriitori de science fiction și fantastic din România: Liviu Radu. Îmi vine greu să vorbesc despre el, despre povestitorul care m-a fermecat, despre omul minunat pe care l-am cunoscut și care-mi va lipsi, ne va lipsi tuturor celor care am avut norocul să ne aflăm în preajma lui.

Liviu Radu a fost și unul dintre cei mai fideli colaboratori ai emisiunii Exploratorii lumii de mâine, vreme de vreo douăzeci de ani. Dacă am fi dispus acum de mai mult timp, v-am fi oferit probabil din arhiva emisiunii o înregistrare cu vocea sa, deseori auzită pe frecvențele Radio România Tineret și apoi pe Radio România Cultural. Din păcate, joi, 22 octombrie, deși rubrica îi va fi dedicată în cea mai mare parte, nu vom apuca să spunem decât prea puțin. Acum doi ani și ceva însă, un ascultător a postat pe youtube câteva emisiuni înregistrate. Într-una dintre ele, din 11 mai 2013, a fost vorba despre Liviu Radu, căruia sănătatea nu-i mai permitea să vină în studio, dar care a fost prezent prin telefon (fotografia de pe această pagină este făcută cu o altă ocazie, în 2009).

Florin Pitea-Introducere in opera lui Liviu RaduLa microfon, în afară de Ștefan Ghidoveanu, s-a aflat și scriitorul Florin Pîtea, care între timp a publicat o carte intitulată O introducere în opera lui Liviu Radu (Millennium Books, 2014). Aici pe blog puteți găsi și articolul pe care l-a postat Ștefan cu  ocazia acestei emisiuni, în care veți putea vedea copertele celor mai multe dintre cărțile lui Liviu Radu, precum și alte articole referitoare la el și povestiri ale sale (scrieți doar „Liviu Radu” în căsuța de căutare), una dintre ele fiind chiar cea care a inaugurat rubrica Cele 1001 de scorneli ale Moshului SF.

Vă așteptăm joi, 22 octombrie, pe frecvențele Radio România Cultural și live pe site-ul Radio România Cultural, între orele 13:20 și 14:00, în cadrul emisiunii Știința în cuvinte potrivite. Pentru cei care n-au reușit să ne asculte la timp, au apărut în arhivă și edițiile din 8 octombrie și 15 octombrie.

Cristina Ghidoveanu