1976-Moshul SF, student la ASE, pe vremea când tot ce zbura se mânca (mai puțin avioanele!)

ZIUA ÎNTÂI

1. E aproape șase dimineața… De o săptămână sunt la un pas de infarct în casă, din cauza temperaturilor care sar de 40-43 de grade la umbră. Dar, vorba unui prieten: „Cine p…la mea te pune să stai într-o casă de căcat, la mansardă, fără izolare termică și aer condiționat, când la statutul tău puteai foarte bine să ai casă la țară, vilă și mașină? Cum, nu le ai?! Atunci ești un bou și degeaba te plângi! Da’ tu unde lucrezi?” La răspunsul meu timid că lucrez la Radio România, la un post care n-are legătură cu actualitățile, cu chestiile practice, prin care să-ți faci relații de care să beneficiezi dup-aia, amicul – mare sculă într-o multinațională unde tinerii mor de epuizare cu capul pe birou – îmi răspunde rânjind îngăduitor: „Păi vezi, când îți spuneam eu mai de mult să te duci în privat și să-i lași în p…da mă-sii pe ăștia de la stat, mi-ai râs în nas. Acu’ de ce te miri?” Încerc să-i explic un lucru foarte simplu: ceea ce fac acum este ceea ce mi-am dorit să fac toată viața, inclusiv pe vremea Împușcatului! „Ha, ha!” , râde amicul, „ți-am spus că ești dus cu capu’… Cum poți să-ți dorești ceva care te lasă muritor de foame?”

Trebuie să mărturisesc faptul că, la această întrebare, n-am nici un răspuns. Oi fi sadomasochist, debil mintal sau prost făcut grămadă – cu facultate cu tot și cu toți cei 33 de ani  de muncă în spinare? Mi-e greu să cred. Eu mă simt foarte normal – ba chiar, iertați-mi lipsa de modestie, mai normal decât alții -, așa că despre ce vorbim aici? Când mă uit în portofel  însă, chiar că nu mai știu ce să cred. Cineva, pe vremea când eram încă „între două vârste”, cum se spune, mi-a urat: ”SĂ TRĂIȚI BINE!”. Iar eu, ca un prost, l-am crezut. Ghinion!

Nu-i așa că prietenul meu are dreptate?

Există și români fericiți (mă rog, motani, dar să nu fim cusurgii !)

 ZIUA A DOUA

2. Căldura – la fel de mortală – mă obligă să „zac” ziua (să dorm e prea mult spus!) și să încerc să lucrez noaptea. E dificil, pentru că – într-un fel – asta contravine bioritmului normal al unui ins situat la latitudinea la care ne aflăm, dar (desigur!) toată lumea știe că Moshul SF funcționează după ceasul Americii – și asta de mulți ani, de când sunt insomniac. Mai greu e de nevastă-mea, săraca – ea reacționează cât se poate de autohton la situațiile limită: opt ore de somn, trei mese pe zi și liniște totală, atunci când are ceva de tradus… Shit! Cum dracu’ ne-om fi adunat noi doi?! Plus că suntem amândoi berbeci??? Din misterele istoriei…

Dar, odată ce reușesc să mă pun pe picioare, în partea a doua a după-amiezii, care credeți că-i distracția preferată a redactorului de radio? Bineînțeles, să se uite la televizor!!! Acolo, cum spune o reclamă foarte difuzată în ultima vreme – și mult mai profundă decât mi-am imaginat eu la prima vedere -, am ocazia să urmăresc – în full HD, al imaginii și al prostiei – „animalele”  din mass-media în mediul lor natural. Acuma, eu ce să vă spun, mi-am dat bacalaureatul pe vremea când anormal era să nu-l iei (nu să-l iei!), la științele naturii – botanică, zoologie, anatomie sau (combinate toate la un loc) biologie, așa că mai știu cum vin chestiile astea, chiar dacă din amintiri. Căci, în fond, ce sunt eu mai mult decât un Mosh care trăiește din amintiri, nu-i așa? Numai că amintirile despre care vă vorbesc sunt foarte vii și foarte la obiect. Prin urmare, peștele cel mare îl înghite pe cel mic, leul mănâncă zebre ori gazele (și nu invers), elefantul poate strivi oricând un șoarece, iar pisica va fi pe post de dușman cu câinele în 99,99% din cazuri (sigur, pe YouTube puteți vedea și excepții!).  Prin urmare, ce constat eu în jungla mass-media?

Animale superbe, de sex feminin, pe post de prezentatoare de talk-showuri, emisiuni de divertisment, programe de știri sportive sau buletine meteo. Ceea ce nici măcar nu e foarte rău, că doar nu suntem obligați să plătim taxa de cablu TV ca să vedem toate orătăniile! Chiar dacă avem – marea majoritate dintre noi – neveste acasă, din când în când merită să ne clătim și noi ochii (Băbutza SF știe de mult cum gândesc, iar vecina de dedesubt – e vorba de etaj, nu vă gândiți la altceva! – nu mai vorbește cu mine de cinci ani din cauză că i-am corupt bărbatul cu idei subversive!). Asta e… Asta e?

Vă invit să urmăriți două dintre cele mai mari otrăvuri din peisajul mass-media românesc ce se manifestă la televiziune (mai este una care încearcă să tulbure apele prin presă, dar cred că nu mai are cine știe ce șanse, pentru că a cam fost ușuită de peste tot unde s-a dus – doar dacă n-o invită celelalte două la televiziune. Atunci înflorește brusc, precum o floare otrăvitoare, care vrea să captureze ceva cu orice preț!) Numele lor sunt – în ordinea mediocrității, a relei-voinței și a lipsei de obiectivitate și de bun-simț  – SORINA MATEI (de la România TV) și PAULA RUSU (de la Realitatea TV). A treia este o „ziaristă” lipsită de contract în acest moment (din câte știu eu, atât de bună a fost pe unde a „profesat”!), pe numele său ANDREEA PORA. Încercați să le urmăriți prestațiile, atunci când aveți ocazia: arțăgoase, infatuate, atoateștiutoare, mincinoase, lipsite de bun-simț, cu atitudini jignitoare la adresa invitaților, folosind tertipuri ieftine ori de câte ori nu le convine răspunsul bietelor  „victime” din platou (urmăriți-o pe SORINA MATEI, de exemplu, care este „maestră” în domeniu, de-ai fi spus că e crescută la școala de corbi și rândunele, nu la o televiziune de rând, aservită 1000% politicii anumitui partid).

Cum am mai spus, e căldură mare și – în lipsă de altceva – mai căscăm și noi ochii la televizor, cu atât mai mult cu cât, dacă ne interesează destinul țării ăsteia amărâte, singura posibilitate de a fi în mai multe locuri în același timp, este televiziunea. Dar oare este?

Răspunsul meu hotărât este NU, NU ESTE.

Și ca să știți cum stați, dacă nu vreți să pierdeți vremea, în funcție de formațiunea politică pe care o susțineți, iată o listă a partizanatului fiecărui post de televiziune, așa cum reiese el din programele oferite:

* REALITATEA TV – PDL & Traian Băsescu;

* ROMÂNIA TV – PDL & Traian Băsescu (cu excepția anumitor jurnaliști care încă mai au capul pe umeri);

* ANTENA 3 (& restul) – 100% USL, fără nici o problemă și cu o consecvență demnă de admirat, dar fără să bată câmpii, argumentat și la obiect;

* NAȘUL TV – Traian Băsescu (post personal, vă dați seama? Ce partide, ce prostii de-astea?);

* GIGA TV – nehotărât, un post care nici măcar el nu știe pentru ce-a fost creat (dar cu personaje câteodată simpatice, e-adevărat!);

* ETNO TV & TARAF TV – deși n-au nici în clin, nici în mânecă în vreun fel cu politica, faptul că aparțin celebrului (de-acum) Plici-fugi-de-aici Prigoană le face foarte bune în campania electorală pentru expunerea ideilor noului Kim Ir-Sen al României, Traian Băsescu.

* TVR (& restul) – de când fu dat jos șeful și veniră alții la putere, se duse în prazul mă-sii și credibilitatea ansamblului. De, ce să-i faci, orice pasăre pe limba ei piere…

*Uitam celebrul B1 TV, poate cel mai servil post de televiziune din toată istoria post-revoluționară a României. Chestia absolut uluitoare e că și după plecarea Nașului Radu Moraru a rămas la fel! Ce să-i faci, old habits die hard!

* În fine, dar nu în ultimul rând, OTV – care pare că are zilele numărate după decizia CNA – post care reprezintă portdrapelul unui partid ce a fost luat la mișto, la început,  dar care s-ar putea ca la sfârșitul anului să dea mari bătăi de cap „granzilor” din peisajul electoral!

Deodorant pentru taxiuri, made in Romania

ZIUA A TREIA

3. Când îmi era și mie mai bine, aflu că sediul de campanie al lui Traian Băsescu Suspendatu’ e la două case distanță de a noastră!

În plus, o fătucă de prin Belgia (corespondentă la Radio România Actualități, am înțeles eu bine?) a făcut de cacao tot Radio România declarând la Bruxelles că judecătorii de la CCA au fost arestați! Păi, stați puțin, nu lucrez și eu acolo? Acum ce urmează, să mă scuipe lumea pe stradă???

Și să mai spuneți că n-am ales titlul potrivit pentru articolul ăsta… Am să revin și mâine (dacă nu m-or sălta ăștia pe parcurs!)

 Al dumneavoastră, nedormit,

MOSHUL SF

(VA URMA)

