În peregrinările mele pe Internet din ultima lună, pe când mă documentam pentru cu totul altceva, am dat peste un link care m-a dus la o expoziție organizată de Biblioteca națională a Franței (BnF) sub genericul Utopia: The Quest for the Ideal Society in the Western World. Pe lângă reproduceri după lucrările unor arhitecți precum Étienne-Louis Boullée sau Claude-Nicolas Ledoux, ale unui gravor de talia lui Theodore de Bry, ori ale unui poet medieval cum a fost Guillaume de Digulleville (autorul unei epopei compuse din 13.000 de versuri, pe numele său Pèlerinage de vie humaine, în care reia tema literară a visului, atât de dragă Evului Mediu), în expoziție mai figura și secțiunea Visions de l’an 2000, în care erau expuse mai multe cărți poștale purtând semnătura unui artist destul de puțin cunoscut, și anume VILLEMARD.

Cine este acesta? Credeți-mă, n-aș putea să vă spun mare lucru despre el, datele de pe net sunt extrem de sărace, ba aș putea spune aproape inexistente. Se știe totuși că a fost pictor (nu prea talentat însă), ilustrator pe la diverse reviste de la cumpăna secolelor XIX și XX, dar mai ales un utopist care – în 1910 – și-a imaginat cum vor arăta Franța și (în special) Parisul în anul 2000. Cum obiceiul timpului presupunea ca la cumpărarea anumitor produse alimentare să primești gratuit și câte o ilustrată, Villemard a realizat pentru o firmă de profil (așa cred cei de la BnF, cel puțin), mai multe seturi de cărți poștale în care-și expunea viziunile futuriste, de la invenții menite să îmbunătățească viața de zi cu zi, până la altele  de vocație mai savantă sau de-a dreptul exploratorie.

Lucrările – realizate în cromolitografie – erau grupate în planșe cuprinzând câte 12 ilustrate, ceea ce înseamnă că au fost mai mult de 25, câte am reușit eu să găsesc. Ele se află în secțiunea de „Stampe” a Bibliotecii naționale a Franței, iar numerotarea pe care-o veți întâlni în continuare reprezintă ordinea în care sunt amplasate pe site-ul http://expositions.bnf.fr/utopie/feuill/index.htm, de unde le-am preluat. Am lăsat și titlurile în franceză, pentru o mai bună înțelegere a scopurilor autorului.

Să începem, așadar, cu

I. Previziuni împlinite

13.Villemard-En L'An 2000. Automobiles de Guerre (1910-Paris, BnF, Estampes)

Vehiculele de asalt… Există!

12.Villemard-En L'An 2000. Dictant son courrier (1910-Paris, BnF, Estampes)

Dictafonul, reportofonul, casetofonul – mă rog, orice similar… Există!

14.Villemard-En L'An 2000. Audition du Journal (1910-Paris, BnF, Estampes)

Radiojurnalul… Hm, eu ar trebui să știu mai bine, nu-i așa? 🙂

09.Villemard-En L'An 2000. À l'École (1910-Paris, BnF, Estampes)

Laboratoarele de învățat limbi străine… Sunt și astea, deși imaginea e în același timp o luare la mișto a sistemului de învățământ al vremii (vezi în partea dreaptă „tocătorul” de cărți, semnificând probabil tonele de informații ce trebuiau memorate orbește de bieții elevi!)

03.Villemard-En L'An 2000. Auto-Patins à Roues (1910-Paris, BnF, Estampes)

Rolele… Mă rog, în desen par a avea niște baterii sau acumulatori, dar având în vedere ce știu să facă puștanii din ziua de azi cu cele fără baterii, mă îndoiesc asupra utilității unor asemenea accesorii.

08.Villemard-En L'An 2000. Eclaireurs cyclistes (1910-Paris, BnF, Estampes)

Patrulele mobile… Ai noștri bravi copoi au acum motociclete, iar pușcoacele le poartă la cingătoare, dar scopul inițial nu diferă prea mult.

04.Villemard-En L'An 2000. Missive phonographique (1910-Paris, BnF, Estampes)

Robotul telefonic… Sigur, aici vedem în loc de casetă un cilindru de fonograf, dar – vorb-aia! – cum nimeni nu-i profet în țara lui, merge și-așa!

10.Villemard-En L'An 2000. Correspondance Cinéma - Phono - Télégraphique (1910-Paris, BnF, Estampes)

Probabil videofonul sau – prin extensie – telefonia 3G (în cazul din urmă, cred că am exagerat puțin, știu asta, dar ideea e simpatică. În plus, după cum vedeți, sunetul este separat de imagine, așa că până la urmă s-ar putea să am totuși dreptate, sâc! :-)) În fine,

24.Villemard-En L'An 2000. Sentinelle avancée en Hélicoptère (1910-Paris, BnF, Estampes)

Patrula aeriană, supravegherea din elicopter… Se fac deja de ani bunișori, cu rezultate uneori de-a dreptul spectaculoase. Cum altfel am mai putea vedea noi live urmăririle pe autostradă? 🙂 Pentru cine-i interesat, bineînțeles…

Urmează cea de-a doua categorie, și anume

II. Previziuni îndeplinite, dar sub o cu totul altă formă

01.Villemard-En L'An 2000. Le train électrique Paris Pékin (1910-Paris, BnF, Estampes)

Acuma, să fim serioși: când cu avionul și tot faci aproape 12 ore de la Paris la Beijing (fost Pekin), de ce te-ai chinui ca naiba să mergi zile în șir cu trenul, chiar și de mare viteză, cum se presupune că trebuie să fie cele electrice? Să spunem deci că – lăsând la o parte destinația (sau schimbând-o), folosirea TGV-urilor este un lucru destul de obișnuit în țări ca Franța, Germania, Japonia etc. O notă de 7, binemeritată!

22.Villemard-En L'An 2000. Un Sauvetage (1910-Paris, BnF, Estampes)

Mda, să încerci să salvezi pe cineva aflat pe mare cu ajutorul avionului, numai în filmele cu James Bond (și, în general, în filme) se poate întâmpla. În realitate, după cum ați văzut și voi, se folosesc elicoptere.

16.Villemard-En L'An 2000. Chauffage au Radium (1910-Paris, BnF, Estampes)

Asta ar fi chiar culmea, să te încălzești cu o sobă radioactivă! Noroc că s-au inventat între timp aerotermele și caloriferele electrice…

18.Villemard-En L'An 2000. Aéronat au long cours (1910-Paris, BnF, Estampes)

N-avem zeppeline, avem în schimb avioane Boeing sau Airbus (chiar dacă nu se cuplează câte două!) unde încap mult mai mulți călători decât și-ar fi putut imagina vreodată Villemard…

07.Villemard-En L'An 2000. Un Dîner chimique (1910-Paris, BnF, Estampes)

N-am ajuns chiar la pilule, decât poate pentru astronauți… Avem în schimb McDonald’s, KFC și o mulțime de chimicale în mâncare, provenite de la antidăunători și îngrășăminte chimice sau de tipul E-urilor. În plus, halim și-o grămadă de OMG-uri. Poftă bună și să ne fie de bine!

Am ajuns acum și la ultima categorie:

III. Invenții care nu s-au realizat încă

Să începem cu

05.Villemard-En L'An 2000. Le Barbier nouveau Jeu (1910-Paris, BnF, Estampes)

06.Villemard-En L'An 2000. Madame à sa Toilette (1910-Paris, BnF, Estampes)

17.Villemard-En L'An 2000. Un tailleur dernier Genre (1910-Paris, BnF, Estampes)

Instalații de tuns, ras și frezat, de coafat, manuchiurat, epilat, frecat pe spate (eventual și prin alte părți – nu vă gândiți însă la prostii!!) în timp ce faceți baie sau de confecționat haine după chipul și asemănarea clientului. Puturoși din toate țările, uniți-vă! Vine raiul pe pământ!

02.Villemard-En L'An 2000. Chantier de construction électrique (1910-Paris, BnF, Estampes)

Un șantier complet automatizat încă nu s-a văzut. Ar fi mai bine? Ar fi mai rău? Nu știm, și nu cred că ar trebui să așteptăm cine știe ce seism uriaș ca să aflăm. În plus, ar dispărea și „obiectul muncii” pentru poezioara aceea macabră: „A-nceput de ieri să cadă/Câte-un bloc. Acum e praf…”

20.Villemard-En L'An 2000. Les Pompiers aériens (1910-Paris, BnF, Estampes)

Ce să mai spui? De pe pământ e greu, uneori chiar infernal. Oare din aer cum ar fi?

23.Villemard-En L'An 2000. L'Agent Aviateur (1910-Paris, BnF, Estampes)

Asta ne-ar mai lipsi: să ne-nhațe poliția și din aer! Mai bine să rămână la stadiu de predicție…

21.Villemard-En L'An 2000. L'avenue de l'Opéra (1910-Paris, BnF, Estampes)

Se spune că funcția creează organul. Dar și reciproca este valabilă… Dacă vom avea polițiști aerieni (sper că la propriu, nu la figurat!), atunci de ce să n-avem și circulație aeriană? Mai ales la Paris, unde înghesuiala pe marile bulevarde este deja o marcă depusă. Deocamdată însă, o trecem la nerealizate. Să vedem ce va urma…

19.Villemard-En L'An 2000. Une Fête des Fleurs (1910-Paris, BnF, Estampes)

Bătaie cu flori la Șosea? Da, dar cu o condiție: nu priviți în jos!

25.Villemard-En L'An 2000. Le Coup de l'Etrier (1910-Paris, BnF, Estampes)

Ultima, și cea mai „țăcănită” la categoria „aeriene” neîmplinite: servirea clienților aflați în zbor cu câte „una mică”! Cognac, evidemment! Mais qu’est-ce que vous croyiez???

În sfârșit, ultima din seturile de 24 la categoria „(din fericire) încă neîmplinite”:

15.Villemard-En L'An 2000. Une Curiosité (1910-Paris, BnF, Estampes)

Asta chiar sper să nu se împlinescă vreodată: momentul când vom ajunge să prezentăm calul și, în general, animalele, drept o curiozitate.  V-o spune cel care a tradus „Visează androizii oi electrice?”… Îl prefer pe Țăptălache al meu prost, dar viu, decât frumos și strălucitor, dar ce folos dacă va fi nevoie să mă duc cu el de două ori pe lună la depanat. Piei, drace!

Ultima ilustrată din portofoliul lui Villemard ține mai mult de evoluția mentalităților decât de cea a științei și tehnicii. Iat-o:

11.Villemard-En L'An 2000. Parlez au Concierge (1910-Paris, BnF, Estampes)

Vorbim sau nu vorbim cu portăreasa, cu șoferul, cu vânzătorul de ziare, cu secretara, cu florăreasa, cu lăptarul ș.a.m.d.? Adică, am putea spune, cu cei „mici”, dar fără de care viața noastră nu ar fi posibilă. În fond, este vorba despre îndemnul la un tratament corect, la egalitate de drepturi și de șanse pentru toată lumea. Ilustrata pare să fi rezolvat problema: „Parlez!” („Vorbiți!”). La imperativ deci… Pentru o lume mai bună, demnă de visurile legate de anul 2000, cred că ar trebui să-i urmăm exemplul. Și-ar mai trebui să spunem: Bravo, monsieur Villemard!

Anunțuri