Mai acum câteva zile, am primit vizita unui prieten pe care în ultimii ani l-am văzut destul de rar. Lucru care îmi aduce aminte că în epoca actuală petrecem din ce în ce mai puțin timp cu familia și prietenii, și din ce în ce mai mult cu niște oameni care – chiar dacă nu-ți sunt străini (că doar îi vezi cam o treime din zi , nu-i așa?) – îți înțeleg puțin sau chiar deloc problemele personale, asta în momentele în care nu încearcă să te bage la fund sub diverse forme, în numele așa-zisei „concurențe profesionale” presupuse de filozofia corporatistă cu tendințe ucigașe, care domină acum lumea. Să nu divagăm însă…

Pe CĂTĂLIN BADEA-GHERACOSTEA, căci despre el este vorba, îl cunosc de pe vremea când era liceean, cam prin 1986 – dacă-mi aduc bine aminte. În acel an mi-am luat concediu de odihnă în  vară și-am plecat la Brașov, la invitația unui prieten (la care am și locuit) pentru a termina  prima versiune a traducerii la romanul „Visează androizii oi electrice?” de Philip K. Dick. În Brașov exista pe vremea aceea unul dintre cele mai puternice cluburi SF din România, pe numele său Antares, și din care făceau parte o mulțime de inși interesanți și prolifici într-ale science fiction-ului, fie că erau autori (Rodica Bretin, Ana-Maria Borlan, Camelia Onciu, Paul Tatomir sau Nelu Lungeanu), traducători (vorbim aici de celebrul Ion Doru Brana, omul care a transpus  în românește ciclul Dune de Frank Herbert),  graficieni (lor cred că le-am uitat numele, îmi pare rău!) sau simpli membri de cenaclu.   Mai târziu, după dispariția Antares-ului, sefiștii brașoveni s-au regrupat în cadrul cenaclului Brain, condus de Nelu Lungeanu și Călin Giurgiu (ultimul plecat în Canada să se alăture grupului de fani/autori SF români stabiliți în Toronto sau în Montreal, fiecare după limba străină pe care-o știa cel mai bine).  A fost o perioadă excelentă pentru SF-ul brașovean, ceea ce nu se poate spune și în prezent. Dar asta e o altă poveste…

Cătălin era un tânăr slăbuț și febril, plin de o energie internă care mocnea precum lava unui vulcan. Deștept, cultivat – o cultură cu mult peste vârsta lui, ce anunța deja (chiar dacă el habar n-avea asta!) criticul literar de mai târziu -, întruchipa perfect rolul mezinului cenaclului pe care toată lumea îl tachina – cu dragoste, de altfel – pentru că era… mult prea serios! (Calitate de care, credeți-mă, a „scăpat” de mult! 🙂 ) A făcut armata la pompieri, în pofida voinței lui (care-o fi fost aia?), după care a urmat un  șir de facultăți menit să-i clarifice drumul în viață (teologie, politehnică, filologie – frumos, nu?). După care tânărul a crescut, s-a maturizat (cu toate riscurile impuse de acest lucru), s-a căsătorit, a avut copii – foarte frumoși, vă asigur eu, căci i-am văzut! –  și, evident, a avut parte și de deziluzii… C-așa-i în viață, ca să cităm din clasicii „de cartier”!

Acum pare să fie iarăși pe calea cea bună… În 2001 a publicat prima ediție a volumului Alternative critice (Ed. Karmat Press), iar anul acesta o ediție revăzută și (substanțial) adăugită a aceluiași volum, la editurile Stef  & Millenium Books – carte lansată pe 22 decembrie, la Brașov.  Cam puțin, așa cum am mai spus și altădată, pentru un critic atât de talentat, dar sunt convins că viitorul va schimba acest fapt. Eu, unul, am foarte mare încredere în capacitățile lui Cătălin.  În așteptarea confirmării celor spuse de mine, vă propun această mini-galerie foto de la vizita pe care ne-a făcut-o săptămâna trecută. (Și să nu fiți prea aspri, căci noi ne-am bucurat din plin de acele momente!)

Așadar, mesdames et messieurs, iaca poze (se pune și nr. 01):

La mulți ani, Cătălin. și la cât mai multe cărți de valoare despre SF-ul românesc (și nu numai!) Vorba celor de la ProTV: „Hai că se poate!”

P.S.: A se observa așezarea strategică a Piticului, în fiecare dintre cele cele 3 poze. Sau cu alte cuvinte: „Eu când vreau să dorm, (apăi) dorm!!!”

Două urmări foarte bune a avut vizita lui Cătălin:

1.- După lupte îndelungate, am învățat să folosesc tirbușonul cel nou (vezi mai jos)

și

2.- Am primit la tradus cartea din ale cărei drepturi de autor se va acorda în acest acest Premiul Vladimir Colin, cu diversele sale categorii (vezi mai jos):

Asupra acestui ultim subiect voi reveni… Până data viitoare, toate cele bune!

