O STEA PLECATĂ-N DEPĂRTĂRI… (VII) – AU TRECUT DEJA TREI ANI!

„Aș vrea să spun ceva mai ales pentru cei care – sper – ne ascultă. Și anume un lucru pe care îl consider extrem de important: am scris totdeauna pentru aici și pentru acum. Spun asta pentru că vreau să precizez că nu mă obsedează ideea posterității. Asta nu însemnează că nu m-aș bucura foarte mult dacă și în viitor câteva măcar dintre cărțile mele ar mai fi citite și comentate. Cred, de pildă, că pentru cei care vor scrie – și sper să fie încă mulți – despre Jules Verne, cărțile mele pe care le-am dedicat marelui scriitor vor fi cel puțin pomenite. Cred, de asemenea, că și cei care vor scrie despre Wells se vor referi la cartea mea Un englez neliniștit – Universul SF al lui H.G. Wells. Și acuma, în ceea ce privește a doua precizare din formularea mea inițială, când spun ”aici” nu însemnează că nu m-au bucurat în timp și cărțile (nu multe), dar mai ales foarte numeroasele studii și articole care-au apărut în străinătate. Am știut însă întotdeauna cu… mă rog, cu înțelepciunea cuvenită că ele reprezentau niște picături într-un ocean. Așa încât cu adevărat importante sunt lucrurile pe care le-am făcut aici și care au apărut în limba română. Poate părea o afirmație ușor desuetă, dar este adevărul și țin să-l afirm totdeauna.”

ION HOBANA, în cuprinsul emisiunii ”Exploratorii lumii de mâine” – ediția din 23 ianuarie 2010

ION HOBANA (1931-2011)

ION HOBANA (1931-2011)

Acestea erau cuvintele maestrului, rostite în emisiunea „Exploratorii lumii de mâine”, cu un an înainte să ne părăsească pentru zări mai bune… Cuvinte premonitorii de-a dreptul, de parc-ar fi știut ce urma să se întâmple într-un interval nu prea îndelungat.

Astăzi se împlinesc 3 ani de la dispariția lui fizică. Dar parcă niciodată ca până acum, nu am resimțit mai acut uriașa sa influență asupra SF-ului românesc. Chiar dacă echidistanța, calmul și dreapta măsură ale maestrului nu se prea întâlnesc pe coclaurile science fiction-ului românesc, profesionalismul, seriozitatea și chiar erudiția sa au fost urmate de mulți și au dat roade interesante în acești trei ani. Au apărut mai multe cărți demne de menționat, mai multe reviste, un colocviu național îi poartă numele, iar tinerele talente într-ale scrisului s-au obișnuit cu rigoarea, ritmul și greutățile presupuse de meseria de scriitor, așa cum le înfățișa cu fiecare ocazie Ion Hobana.

Am avut privilegiul – de-a lungul a peste 15 ani – să-l am ca invitat de onoare la o mulțime de ediții ale „Exploratorilor…”.  De fiecare dată, întâlnirea cu domnia sa era un adevărat regal. Pur și simplu mă simțeam fascinat de prezența, cunoștințele și discursursul acestui adevărat om-orchestră, care – aidoma unui adevărat vrăjitor – transforma chiar și cel mai arid subiect într-o pagină pasionantă de istorie literară sau de sfaturi pentru aspiranții într-ale literaturii.  De pe urma acestor contacte, transformate după un timp într-o adevărată prietenie, am învățat enorm de mult pentru devenirea mea ulterioară în carieră și în viață. Și cum aș putea să-i mulțumesc mai mult maestrului, decât restituind pentru posteritate o serie de reușite radiofonice ale sale, care chiar merită ascultate și – cum se spune popular – „băgate la cap”.

DIGITAL CAMERA

Așa că astăzi, în memoria uneia dintre cele mai mari personalități ale SF-ului românesc din toate timpurile, vă invit să reascultăm împreună o ediție de colecție din anul 2000 (data exactă s-a pierdut, din nefericire, în labirintul Radioului), în care am purtat împreună un dialog extrem de interesant (și agreabil!) despre lansarea ediției a II-a a uneia dintre cărțile definitorii pentru creația lui Ion Hobana: 20.000 de pagini în căutarea lui Jules Verne. Emisiunea o găsiți pe site-ul emisiunii, elm.radiocultura.ro, acolo unde veți putea lua contact și cu alte performanțe radiofonice ale maestrului.

De asemenea, prin amabilitatea prietenilor din Bârlad, oraș în care Ion Hobana și-a petrecut o bună parte din viață (și mă refer aici în special la doamnele IULIA STOIAN și ALINA BUTNARU, de la Muzeul „Vasile Pârvan”), puteți urmări un amplu fragment din interviul pe care maestrul l-a oferit concitadinilor săi cu ocazia aniversării a 150 de ani de la înființarea Colegiului Național „Gheorghe Roșca Codreanu”, în anul 2007.

Audiție și vizionare plăcute și Dumnezeu să-l vegheze în continuare pe Maestru!

One Response to O STEA PLECATĂ-N DEPĂRTĂRI… (VII) – AU TRECUT DEJA TREI ANI!

  1. Am avut sansa deosebita si unica, ca in toamna lui 1998, sa-mi fac debutul literar in volum alaturi de acest Senior al Imaginatiei, la Braila, la Casa Colectiilor de Arta. Venise impreuna cu Misterul de la Roswell. Plus o charisma inconfundabila ce emana multa pace. Un om bland cu stele in privire, o arhiva impresionanta de scenarii fantastice, ce respira aerul altei Lumi, dincolo de Acum si Aici. A fost si va ramane o … Editie Limitata!

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 103 other followers

